Podczas gdy wszyscy dokoła skrupulatnie wygrywają dziesiątki dźwięków na swoich instrumentach, w basie jest ta nieprawdopodobna siła i moc, którą nie posiada żaden inny instrument. I na tym polega fenomen tego instrumentu, że wystarczy zaledwie zagrać jedną nutę w takcie byśmy nie tylko wypełnili swoją powinność, ale również zostali zauważeni przez odbiorców. Zauważeni do tego stopnia, że w momencie, gdyby tej jednej naszej nuty zabrakło w takcie, to od razu byłoby to bardzo mocno odczuwalne, a cały utwór dużo straciłby na swoim całościowym brzmieniu. Można w jakiejś nagłej, kryzysowej sytuacji obejść się bez innego instrumentu, ale brak linii basu jest nie do zaakceptowania.
Gitara basowa jest tym instrumentem, bez którego żaden rozrywkowy zespól muzyczny nie ma praktycznie możliwości prawidłowo funkcjonować. Przede wszystkim brzmienie tego instrumentu jest tu bardzo charakterystyczne i stanowi kluczowy walor tego instrumentu. I nawet zespoły, które nie mają w swoim zespole fizycznie instrumentalisty grającego na gitarze basowej, to przynajmniej imitują ten instrument np.: z cyfrowego instrumentu klawiszowego jakim jest syntezator czy keyboard. Oczywiście, żaden nawet najbardziej zaawansowany technologicznie instrument cyfrowy nie jest wstanie w stu procentach zastąpić nam realnego, fizycznego basisty, który oprócz zapewnienia brzmienia odda nam też swój temperament gitarowy. Wprawdzie zdarzały się w historii muzyki rockowej zespoły takie jak np.: The Doors, które nigdy w swoim składzie nie miały gitarzysty basowego, a ta linia basowa realizowana była przez klawisze, ale to naprawdę rzadkość.
Efekty na gitarę basową: https://strunygitarowe.pl/pl/c/EFEKTY-GITAROWE/172
Gitarą basową można się naprawdę zachwycić i odnaleźć w tym instrumencie wielką pasję muzyczną. Jest to instrument, który spełnia bardzo ważną podwójną funkcję w zespole muzycznym: z jednej strony odpowiada za puls i nadawany rytm, a z drugiej strony stanowi podstawę, na której pozostałe instrumenty tworzą harmonię i budują swoje przebiegi melodyczne.